Vi ska vara annorlunda

Nedanstående är en artikel som jag skrev för en tid sedan men jag känner att den fortfarande aktuell, kanske till om med än mer aktuell nu än då jag skrev den.
Det har tagit lång tid men nu är Sverige ett normalt borgerligt västerländskt land med ett rasistiskt extremhögerparti i parlamentet. Efter andra världskrigets slut så har socialdemokratin i hela Europa minskat i styrka, allt färre människor ger sitt stöd för den politik som socialdemokratin står för. Takten för och när denna försvagning skett har varierat, men mönstret är lika. Socialdemokratin tappar röster och medlemmar.

Men behöver det vara så? Det kan inte vara bundet i någon naturlag att socialdemokratin försvagas och dör ut. Vad behöver göras för att förändra de underliggande värderingar som styr människors handlande i valet av politisk inriktning?

Tänk om vi skulle ta och vrida politiken ur händerna på högeralliansen genom att säga;

Sverige ska inte vara ett västerländskt land som alla andra!

Vi ska vara annorlunda.

I det socialdemokratiska Sverige bryr vi oss om varandra, vi visar respekt för olikheter och oliktänkande. I vårt Sverige anställer vi många fler i välfärdstjänsterna, vi bygger starkare socialförsäkringarna med ersättningsnivåer som inte kränker människor. I vårt Sverige har vi världens bästa välfärd utan privata vinster.

Vi vänder trenden med osäkra anställningar och förstärker arbetsrätten. Vi blir världsledande på kompetensutveckling och ständigt lärande. I vårt Sverige är vi världsledande på grön samhällsomställning.

I vårt Sverige finns det inte plats för rasistiska, främlingsfientliga partier.

Låter det här som en dröm som inte kan nås? Jag tror inte det. Det handlar om politisk vilja och mod. Vill du vara med? Låt oss tillsammans forma vår framtid.

Skicka mig ett mail och berätta vad tycker om det jag skriver här ovan. Berätta gärna hur du vill att Sverige ska vara.

Min mail är juhani.kulo@gmail.se

Publicerad av Juhani Kulo

I live in Tyresö, near Stockholm the capital of Sweden. I work as an trade union officer at the The Commercial Employees' Union, in Swedish called Handels

Lämna en kommentar