Vad ska man göra?

Sitter hemma, surfar på nätet utan mål. Känner mig håglös, ska jag träna eller inte. Vet att jag borde göra det men värken i mitt knä gör sig påmind så fort jag belastar det. Då tar lusten slut – tvärt! Helvete tänker jag och så här ska jag ha det en lång tid framöver. Operation inom 2- 3 månader sade läkaren till mig. Jag har fan inte lust att vänta så länge. Är det någon där ute i cyberspace som har ett bra tips på hur jag kan få en operation lite snabbare?

En del som jag pratar med säger att vi har en bra sjukvård i Sverige, kan så vara när man kommit innanför väggarna på sjukvården. Men det här med dessa väntetider är ju ett skämt. Får man hjälp om man kommer till akuten med huvudet under armen? Ja jag vet inte!

Det måste vara ett systemfel i den svenska sjukvården. Jag har dragits med mitt knäproblem sedan februari 2008. Det är september nu och mängder av värktabletter senare. Det kostar också. Tur att jag har ett arbete där jag inte belastar mitt knä. Hade det varit det motsatta så hade jag varit sjukskriven sedan februari, det är snudd på 8 månader! Då hade jag varit mentalt slut också. Vilken förlust för mig, min arbetsgivare och samhället.

Nä det måste vara ett systemfel i sjukvården och det måste åtgärdas. Hur ska man annars kunna motivera medborgarna att betala skatt. Skatt som ska gå till vård och omsorg, som man ska vänta på tills det växer mossa på skallen på en.

Hur ska man få politiker att lyssna på kritiken? Rösta vart fjärde år, javisst men räcker det? I facket brukar man i sista hand ta till strejk som medel för att skapa tryck. Vad ska vi medborgare ta till? Skattestrejk? Hmmmm, det får vi fundera på. Det uppstår genast ett problem, vi löntagare sitter fast som gisslan genom att skatten dras automatiskt på vår lön. Det skulle vara intressant och se reaktionerna på lönekontoret om man gick till dom och sade att från och med nästa lön så ska ni inte dra av någon skatt, hepp!

I den politiska diskussionen brukar man prata om att skapa ekonomiska incitament för ekonomisk styrning, just så, vi medborgare ska styra med ekonomi, vill ni ha våra surt intjänade slantar så får ni folkvalda först se till att fixa systemfelet. Jag vill få mitt knä fixat, min sjuka mor vill träffa en läkare för att få reda på vad det är för fel på hennes lungor. Det finns många, många fler som väntar, väntar, väntar och snällt betalar sin peng till staten och håller käften.

Nä nu tar jag en kvällsfika – go natt!

Kommentera

