Stasi och pedofiler

Två nyheter fångar mitt intresse idag. Den ena handlar om hur den östtyska underrättelsetjänsten Stasi infiltrerat finska LO. Obehagliga nyheter och jag får rysningar i kroppen när jag tänker på det. Hur långt in i olika demokratiska organisationer hade de kommunistiska underrättelsetjänsterna trängt in? Hade Stasi infiltrerat andra fackliga organisationer i norden?

Se nyheten på www.svt.se

Lagom till årsdagen av Berlinmurens fall avslöjar finländska medier att finländska landsorganisationen FFC:s kommunikationschef var Stasiagent.
Riitta Juntunen var Stasiangivare på 1980-talet, skriver Hufvudstadsbladet på måndagen. Juntunen hade kodnamnet ”Kati” och jobbade på den statliga tolk- och översättningsbyrån i Östberlin med uppgift att översätta från finska till tyska.

Den andra nyheten som fånga mig idag var att Sydkorea ökar trycket på att avslöja pedofiler. Det är mycket bra, då ökar möjligheten att komma åt pedofiler globalt. Pedofiler har en tendens att röra sig över världen i sin jakt på ny offer för att mätta sitt sexbegär. Skälet till att jag anser det vara rätt med exponering av pedofiler är att jag sett hur illa barn skadas av pedofilers övergrepp. Jag skäms som man för hur andra män beter sig mot våra minsta medmänniskor. För det är nästan uteslutande män som begår dessa vidriga handlingar.

Se nyheten på svt.se

Sydkorea kommer att avslöja identiteten på pedofiler på internet i ett försök att komma till rätta med det ökade antalet sexbrott mot minderåriga, uppger myndigheterna. Enligt en ny lag, avsedd att skydda barn, kommer information om dömda pedofilers namn, ålder, adresser, foton och ett sammandrag av brotten att läggas ut på internet.

Kommentera

