Grön groda

I morse var jag till Fårdala skola där min dotter går. Hon hade glömt sin plånbok hemma och ville att jag kom dit med den. När jag kom till skolan så hade dom rast men min dotter och hennes kompisar var inne. Jag gick in och passade på att fuska lite i lärarrollen. Min dotter Linnea tyckte det var så piiiinsamt. Jag tyckte det var kul. Innan jag lämnade Fårdala skola letade jag upp mitt barnbarn Källa.

Först hittade jag inte henne. Vad gör man? Jo man kollar in någon som man tror är jämngammal och frågar. Såg en kille i Källas ålder, frågade honom, vet du vem Källa är? Ja sade han. Vet du var hon är? Ja, gå runt huset till den gröna grodan, hon är där inne.

Sagt och gjort, runt huset, mycket riktigt, en grön groda på dörren och javisst där var hon, Källa. Hon blev jätteglad när hon såg morfar så det blev att stort kramkalas.

Det är så härligt med barns spontanitet och ärlighet. Vart tar det vägen när man växer upp?

Är något att fundera vidare på någon annan gång.

Det moderata slakteriet

Idag nås jag av nyheter om moderaten Ulf Kristersson, verksam inom Stockholm som socialborgarråd. Jag läser om hur han som ansvarig politiker slaktar och trasar sönder skyddet för dom som är allra mest utsatt.

Alliansstyret i Stockholm stad ska dra in 60 miljoner på socialtjänsten nästa år. 70 tjänster ska bort. Förutom tjänster för ungdomar, personer med funktionsnedsättning, hemlösa och prostituerade ska även jourhavande kurator läggas ned helt en verksamhet som varje år tar emot 10 000 samtal från människor med psykiska problem och självmordstankar.

Läs mer här

Se samme Ulf lämna en intervjuv när han får besvärande frågor.

Brallor nere

I slutet av november förra året Alliansfritt Sverige att den då nystartade ”gräsrotsorganisationen” Alliansens vänners grundare, som på hemsidan kallade sig ”företagare”, ”ekonom” och ”personer utanför den aktiva politiken” var PR-konsulter som båda jobbade inom politiken, tidigare med uppdrag från Allianspartier. Se mer via länken nedan.

http://www.alliansfrittsverige.nu/2009/03/mars-13-2009-alliansens-vanner.html

Kommentera

