Jag i min mobila värld

Idag var min plan att träffa mina vänner i träningsgänget Nordic Military Training. Det var en sådan aktivitet planerad som jag verkligen gillar. På med ryggsäck, 15 kilo för killar och minst 10 kilo för tjejer. Ett träningspass så här på en lördag eller söndag är ungefär två timmar. Tyvärr sprack min plan eftersom min fru fått en ny plats att städa på och hon behövde hjälp med transporten till och från jobbet.

Så jag fick köra ett eget träningspass. Ville inte köra ett pass med hög, snabb frekvens utan mer tungt och långsamt. Så det blev till att dra runt på mitt däck.

När jag berättat om hur jag gör med min ”däckträning” så ler en del medan andra tokskrattar.

Du är ju inte klok, vad tror du folk tänker, har varit en vanlig kommentar. Inte bryr jag mig om vad folk tänker om min träningsmetod, jag vet att den funkar.

Vad handlar det om? Så här är det.

mobilt gym
mobilt gym

Jag har strippat en ramryggsäck, ramen med sele har jag kvar, till den har jag fäst linor till ett tretton tums däck med fälg, vinterdäck 😉

Det är denna utrustning som jag använder, släpar däcket efter mig och får därmed ett konstant motstånd som varierar med terrängen. Ibland lägger jag in intervaller för att verkligen höja pulsen.

I syfte att öka belastningen så har jag viktmanschetter, 1.5 kilo på vardera handled. Jag går med stavar. Det innebär att jag även får ett motstånd på armarna.

Denna träning ger styrka och kondition. Jag brukar vanligtvis träna i 60 – 80 minuter.

I veckan fick jag en fråga av en man på bussen på väg till jobbet. Är det du som går omkring och drar på det där däcket? Det är väl tungt? Jag vet inte riktigt varför han frågade, kanske var det för att få en bekräftelse på det han sett eller hört. Nåväl, jag svarade honom att jovisst är det tungt och det är det som är meningen, jag kallar det för mitt mobila gym. Då skrattade han och log.

Kom på mig sedan i mina egna tankar att det var ju riktigt bra. Mobila gym! Nu är jag  ju riktigt modern, mobiltelefon, mobil dator och mobilt gym. Nu kan jag fortsätta den här söndagen med att känna mig ganska nöjd med mig själv med all mobilitet.

.

Har du frågor om Nordic Military Training? Läs mer på hemsidan – häng med och prova. Jag lovar dig att du blir nöjd och vi har jättekul..
Titta på ett TV – inslag om Nordic Military Training, det är verkligen motiverande.

En reaktion på ”Jag i min mobila värld

Kommentera

