På juldagen är det 20 år sedan Rumäniens diktator Ceauşescu och hans hustru avrättades.
I december, juldagen 1989, bara en månad efter Berlin-murens fall, jagades den hatade säkerhetspolisen Securitate på Bukarests gator, sedan diktatorn blivit utbuad på ett offentligt möte mitt i huvudstaden och förvirrad lämnat talartribunen.
Strax därefter inleddes en summarisk rättegång mot Ceausescu och hans hustru, varefter de avrättades och deras döda kroppar visades upp i televisionen. Efter kommunistdiktaturens sammanbrott stod Rumänien i början av 1990-talet inför en demokratiseringsprocess som medförde genomgripande sociala och politiska förändringar.
Något som jag ofta kommer att tänka på är, vad hände med alla barnen? Ni kommer ihåg dom gripande bilderna på föräldralösa barn som låg fastspända i sina sängar på barnhemmen.
Barnhemsbarn i Rumänien
Där låg barnen, många i sin egen avföring och urin. Ingen tycktes vilja ta ansvar för att se till att vårdnaden om dessa barn blev bra och human.
Jag arbetade i Rumänien, strax efter att presidentens, eller rättare, diktatorn Nicolai Ceausescu avrättades.
Jag var i Rumänien för att bistå arbetare med att bygga upp demokratiska fackliga organisationer. För min del blev det flera resor till landet.
Under dessa resor fick jag se hur illa barnen behandlades, det smärtade mig enormt.
Rapportering från Rumänien är idag mycket sparsam, vi i omvärlden vet inte riktigt hur utveckling är i landet.
Nu så här i jultider kommer jag ofta på mig själv att tänka på de människor jag mötte i Rumänien och barnen jag såg. Hur gick det för dom?
Lever dom och i så fall hur? Är det lika fattigt där nu som då?
Bifogar här en länk till en intressant artikel på BBC. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8425001.stm
Är det någon av er som läser den här artikeln som har information om Rumänien så skicka gärna det till mig på juhani.kulo@gmail.com