Vardagen är här

Då var det över för denna gång. Fyra veckors semester är avklarad, intensiva händelserika veckor i Thailand. Om jag hade tänkt tanken att vara gift med en thailändska och bygga hus i Thailand för tio år sedan så hade jag snabbt slagit ur den tanken. Livet ville annat. Det är märkligt hur livets faser och utveckling kan bli.

I år har resan i Thailand varit särskilt spännande förutom att vi färdigställt vårt hus så har jag blivit vän med Wee. En trevlig bekantskap trots att vi inte riktigt förstår varandra så har vi gjort roliga sker ihop. Wee är en yngre kille, militär från artelleriet i Thailand. Hans bakgrund är bondefamilj så han har mycket att lära mig om odling och grödor.

Har haft en sällsam upplevelse. Var ute på risfälten och sprang, det var väldigt varmt, ca: 37-40 grader. Jag sätter mig ner på en tuva, dricker vatten, ser mig omkring det är duvor som flyger upp ur risplantagen, svalorna flyger lågt runt om mig, ser fantastiska fjärilar i min handlflatas storlek, (stl. 12) i färger som man kan bra drömma om. Massor av trollsländor surrar runt om mig.

När jag lyfter blicken ser jag två rörelser, en vit en brun, ett tag undrar jag vad det är.

När det vita och bruna kommer närmare mig ser jag att det är två hundar. Jag blir på min vakt, hundar kan var aggresiva. När hundarna kommer närmare mig ser jag att det är två unghundar. Dom stannar upp kollar in mig på 2-3 meters håll. Den bruna bestämmer att ta kontakt.

Jag sitter helt stilla, hunden kommer fram till mig, lägger sig i mitt knä. Den nästan somnar direkt, en kort stund senare kommer den vita hunden lägger sig bakom mig lutande mot min rygg. Där sitter jag på andra sidan jorden, ute på ett risfält med två hundar som bara lägger sin trofasthet hos mig.

När jag så till sist reser mig och ska springa vidare så följer hundarna efter mig och sedan dess ligger dom utanför mitt hus. Dessutom vaktar dom mig mot andra! Tänk så det kan bli! Hundarna kvar efter den natten. Nu vete fan vad jag ska tro!

Hundarna ogillas av min svärmor och andra som menar att dom smutsar ner. Jag bestämmer mig för att se om jag kan hitta hundarnas ägare, ger mig ut på långa promenader, pratar med folk. Ingen känner igen hundarna. Försöker lämna hundarna vid ett tempel. Gick bra men på morgonen därpå låg hundarna igen ute på förstukvisten

Vi bestämde då i familjen att försöka hitta ett hem får hundarna för den tid vi är borta från landet. Vi hittade en person som är släkt med min hustru som var villig att ta hand om hundarna. Vi lämnade både Brun och Vit till dom. Gick bra. Tyvärr får vi besked dagen efter att Vit har rymt. Vi inleder ett fruktlöst sökande, Vit är borta, vi blir alla väldigt ledsna för det inträffade och hoppas att Vits öde ändå blir bra.

Förutom hundarna har jag haft kontakt med ormar, skorpioner, fladdermöss och en stor mängd av olika fåglar. Naturlivet i Thailand är stort och vackert.
I en vecka var vi på ön Koh Samui. Det var en härlig upplevelse, varmt i luften, varmt havsvatten och fantastikt god mat. Platsen vi var på var lugn och stillsam, inget turisthak med massa stoj och stim.
Det blev en avkoppling från bygget i nordöstra Thailand samtidigt som det klia i fingrarna. Ville så gärna bli klar med allt.

Den sista veckan blev särskilt intensiv då tidplanen inte riktigt stämde. Vi började få hem möbler vi köpt till ett hus som inte var klart. Trots detta så gick allt bra vi inredde allt eftersom, städade och plockade efter byggubbarna. Det var ena riktiga nerskräpare!
Men det är klart dom hade fokus på att bygga, inte att städa.

Sedan var det här med resdagen.
Av någon hittills outgrundlig anledning bestämde vi oss för att packa och resa hem den 10 juli. kl. 1800.
Det var många som hjälpte till att packa och fixa eftersom vi var sent ute med det mesta. Vi något tillfälle, kanske en timme föra vi skulle åka till flygplatsen tittade Noi på biljetter och utbrister, men va i hela helvete, det är först imorgon vi ska åka hem. Jag blir till en börja jättearg men sedan börjar jag skratta och det blev en reaktion hos alla. Alla skrattade åt situationen. Nu tog vi snabba beslut. Vi ska sova en natt i vårt nya hus, sängarna hade kommit, matsalsbord och soffa finns. Så snabbt som tusan begav vi oss iväg för att köpa sängkläder, handdukar och annat som vi behövde.
Hem till huset, bädda fixa och så åt vi en sen middag i huset. Att gå och lägga sig i det nya huset var en härlig känsla och att vakna var än mer lustfyllt, öppnade dörren från sovrummet och gick ut på baksidan. Luften var frisk och solskenet sipprade ner från det omgivande lövverket.
Då kände jag av stinget i själen. Ska jag idag lämna allt detta, huset, vännerna, släkten och hunden Brun. Konstaterar bara att jag måste ta ansvar för familj och arbete i Sverige får också tankar på det politiska uppdrag jag har och insatsen som måste till för att vi ska nå en valvinst 2014.

Har börjat leta efter biljett för att kunna resa till Thailand i november i år, vill tillbaka för att se hur allt är.

Kommentera

